Trigger Finger

Een trigger finger of snapping thumb (ook wel ‘tendovaginitis stenosans’ genoemd) is een aandoening van de buigpezen in de hand. Deze buigpezen lopen als kabels van de onderarmspieren door een ‘tunnel’ van weefsel en bot naar de vingers en de duim. Om het soepel bewegen van de pezen mogelijk te maken, hebben de pezen een glad omhulsel, de zogenaamde peesschede. Een trigger finger treedt op wanneer een knobbeltje of een lokale zwelling in de pees ontstaat of als de peesschede vernauwd is. Door deze verdikking (of vernauwing) kan de pees maar moeilijk door de opening van de peesschede. De pees loopt dan als het ware vast tijdens het buigen. We spreken dan van een trigger finger. Aanvankelijk kan de pees met enige moeite nog wel langs de plaats van vastlopen worden getrokken. Dit gaat dan meestal met pijn gepaard. Het aldus ontstane bewegingspatroon lijkt veel op dat van een vinger die de trekker (trigger) van een pistool overhaalt. Vandaar ook de benaming ‘trigger finger’. Bij een poging tot strekken, gebeurt vaak hetzelfde in tegenovergestelde richting. Wanneer de pees haakt of blijft steken, raakt deze geïrriteerd en gaat ontsteken en verder opzwellen. Dit veroorzaakt een vicieuze cirkel van ontsteking, zwelling, haken en opnieuw ontsteken. Soms komt de vinger helemaal vast te zitten (‘op slot’) en kan dan niet meer strekken of buigen.

Oorzaken

De oorzaak van een trigger finger is niet altijd duidelijk. De aandoening kan ontstaan na een zware inspanning of abnormaal gebruik van de hand. Soms is sprake van een verwonding van een pees of een irritatie zoals hierboven staat beschreven. De aandoening komt vaker voor bij patiënten met reuma, jicht en suikerziekte.

Symptomen

De trigger finger begint vaak met een vervelend gevoel aan de basis van de vinger of duim. In sommige gevallen is er een zwelling in dit gebied zichtbaar of voelbaar. Wanneer de vinger gaat haken of op slot zit, lijkt het soms alsof het probleem zich bevindt in het middelste gewricht van de vinger of het eindgewricht van de duim.

Behandeling

Het doel van de behandeling is ervoor te zorgen dat de pees niet langer blijft haken, en dat de vinger of duim weer zonder pijn volledig kan bewegen. De zwelling van de pees en peesschede moet verminderen om de pees weer soepel heen en weer te kunnen bewegen. Het slikken of inspuiten van ontstekingsremmende medicijnen kan de zwelling en pijn verminderen en soms de klachten doen verdwijnen. Het dragen van een spalkje of het aanpassen van de activiteiten, zodat de vinger rust krijgt, kan soms ook helpen. Als al deze behandelingen niet succesvol zijn, dan kan de behandelend arts een operatie aanbevelen.

De operatie

De behandelend arts maakt via een kleine huidsnede de peesschede ter plaatse van de zwelling in de pees open. Direct na deze operatie is de beweeglijkheid van de vinger weer normaal. De vicieuze cirkel van ontsteking, zwelling, haken en opnieuw ontsteken is dan doorbroken. Om verklevingen te voorkomen, moet u de aangedane vinger meteen na de operatie regelmatig buigen en strekken. De geopereerde hand kunt u gewoonlijk snel na het verwijderen van de hechtingen (na twee weken) weer normaal gebruiken. Sommige patiënten ervaren na de operatie nog enige tijd een lichte zwelling ter plaatse van het litteken of stijfheid van de vinger.

Poliklinisch

De ingreep vindt plaats onder plaatselijke verdoving. Wanneer de operatie klaar is, mag u weer naar huis. U hoeft voor de poliklinische ingreep niet nuchter te zijn. Wij verzoeken u vriendelijk om ringen en/of armbanden thuis te laten en kleding met een korte mouw te dragen.

Complicaties en risico’s

Zoals bij alle operaties kunnen er algemene complicaties optreden zoals:

● infecties

● nabloedingen

● lelijke littekens

● weefselversterf

● gevoelloze huid

● recidief

Hoofdvestiging:

Cereslaan 2t, 5384 VT Heesch

OK complex:

Steeg 6, 5482 WN Schijndel