Schaamlipcorrectie

Steeds meer vrouwen storen zich aan de grootte of vorm van een of beide binnenste schaamlippen. Hiervoor kunnen verschillende redenen bestaan, variërend van inderdaad te grote binnenste kleine schaamlippen door aanleg of na zwangerschap, tot normale (grootte) binnenste schaamlippen die men zelf liever kleiner heeft.
Lichamelijke klachten van te grote binnenste schaamlippen zijn mogelijk; het kan hinder geven bij fietsen, sporten of seksuele activiteiten of bij het dragen van strakke kleding. Schaamte komt daarbij ook regelmatig voor.
Wanneer u zojuist genoemde problemen heeft en zich er aan stoort kan dat een goede reden zijn om een correctie te overwegen. Bij een schaamlipverkleining verwijdert de plastisch chirurg schaamlipweefsel. De binnenste schaamlippen worden kleiner en zien er toch nog natuurlijk uit.

Consult
Tijdens een vrijblijvend consult met de plastisch chirurg krijgt u uitvoerig de gelegenheid om uw wensen, klachten en vragen te bespreken. Hij bespreekt met u of een schaamlipverkleining uw probleem voldoende kan oplossen. Vervolgens beantwoordt hij al uw vragen en informeert hij u zo volledig mogelijk over de voorbereiding, de behandeling, het te verwachten resultaat en de mogelijke complicaties. Een verkeerd beeld hiervan kan leiden tot teleurstelling.
Om uw klachten beter te kunnen beoordelen en om uw zelfbeeld te kunnen evalueren, is het mogelijk dat een seksuoloog of psycholoog om advies gevraagd wordt.
De plastisch chirurg bespreekt het ook met u wanneer hij niet overtuigd is dat hij uw probleem voldoende kan oplossen. Indien u het wenst kan hij u voor een second opinion doorverwijzen naar een collega.

Voorbereidingen
Medicijnen
Als u bloedverdunnende medicijnen gebruikt, vertelt de plastisch chirurg u op welk moment u met deze medicijnen moet stoppen. Soms dient u dit advies ook nog voor te leggen aan de arts die de bloedverdunners heeft voorgeschreven, om zeker te weten dat dit stoppen geen extra gezondheidsrisico’s met zich meebrengt. Meestal wordt het volgende aangehouden:
- Aspirine (Ascal, APC, asprobruis, kinderaspirine) 5 dagen vóór de operatie stoppen;
- Sintrom(mitis) 3 dagen vóór de operatie stoppen.

Stoppen met roken
Roken vernauwt de bloedvaten en geeft daardoor meer kans op stoornissen in de wondgenezing. Alhoewel het voor een schaamlipcorrectie niet noodzakelijk is, is het wel verstandig vier tot zes weken van tevoren te stoppen met roken.

Stoppen met alcohol
Alcohol maakt de kans op een bloeduitstorting of nabloeding groter. Wij adviseren u dan ook minstens 24 uur voor de ingreep geen alcohol te drinken.

De operatie
De operatie wordt meestal onder plaatselijke verdoving uitgevoerd, maar indien u het wenst kan het eventueel ook onder algehele narcose. De plastisch chirurg bespreekt dit met u.
U ligt op een operatietafel met ontbloot onderlichaam. U benen worden gespreid in twee beenhouders, zodat de plastisch chirurg de ingreep vanuit een voor hem en u optimale houding kan uitvoeren. Vlak voor de operatie tekent de plastisch chirurg op de binnenste schaamlippen het gebied af dat hij zal verwijderen. Daarna wordt u verdoofd. Als de verdoving is ingewerkt, verwijdert de plastisch chirurg het schaamlipweefsel op dusdanige wijze dat een zo natuurlijk mogelijk resultaat ontstaat. Vervolgens sluit hij de wond met dunne oplosbare hechtingen. Deze hoeven niet verwijderd te worden. De littekens worden nauwkeurig en nauwelijks zichtbaar gemaakt. De ingreep duurt ongeveer een tot anderhalf uur.

Na de behandeling
Na de operatie krijgt u een netbroekje aan met daarin een gaasje. Thuis moet u niet te strak zittend ondergoed dragen. Gebruikt u in de eerste week een inlegkruisje, tegen eventueel lekkend wondvocht en om makkelijk te verschonen. U spoelt het gebied dagelijks onder de douche met de douchekop. Het douchen en/of wassen mag al na 24 uur. Controle vindt zeven tot veertien dagen na de behandeling plaats.
Tot enkele weken na de operatie kunt u last hebben van bloeduitstortingen, een gezwollen huid en een beurs gevoel. Tegen eventuele pijn kunt u een paracetamol nemen. Als dit onvoldoende helpt of als de pijn toeneemt, kunt u het beste contact opnemen.

Herstelperiode
Probeert u de eerste drie tot vijf weken te voorkomen dat er druk op de schaamlippen komt te staan, zoals bij racen op een racefiets etc. Ook is het verstandig de eerste drie weken geen penetrerend seksueel contact te hebben. De hechtingen die aan de buitenkant zichtbaar zijn, zijn oplosbaar en gaan er in de loop van één tot drie weken vanzelf uit.

Het resultaat
Na ongeveer zes tot negen weken kan de plastisch chirurg het definitieve resultaat van een schaamlipverkleining goed beoordelen. Meestal is het resultaat zeer goed tot uitstekend te noemen. De meeste mensen zijn tevreden over het resultaat van de correctie, omdat ze van tevoren een realistisch beeld hebben gekregen over het te kunnen behalen resultaat. Soms zijn nog aanvullende correcties wenselijk en nodig. De plastisch chirurg bespreekt in alle gevallen met u wat mogelijk is.
Het is mogelijk dat u niet tevreden bent over het resultaat, omdat u er bijvoorbeeld andere verwachtingen had. Breng dit altijd ter sprake.

Complicaties en risico’s
De plastisch chirurg besteedt altijd veel zorg aan de uitvoering van een behandeling. Toch kunnen complicaties altijd optreden. Een nabloeding (bloeden van of uit het operatiegebied) of een wondinfectie zijn de meest voorkomende complicaties na een operatie, ook al komen ze zelden voor. Wij verzoeken u daarom ook om thuis na de behandeling zelf in de gaten te houden of u bepaalde klachten heeft die kunnen wijzen op dergelijke complicaties.

Van een schaamlipcorrectie zijn de volgende specifieke complicaties bekend:
Soms gaat de wond open, waardoor een kleine ‘hapering’ ontstaat in de binnenste schaamlip. Dit kan later gecorrigeerd worden.
Soms zijn restzwelling en verhardingen aanwezig die pas na weken of soms maanden verdwijnen.
Het gebied kan nog weken gevoelig blijven, ook als alles al zichtbaar genezen is.
Zeer zelden treedt een allergische reactie op de verdoving op.
Soms valt het resultaat tegen.