Ziekte van Quervain

Het syndroom van De Quervain is een aandoening die het gevolg is van irritatie en zwelling van de pezen aan de duimzijde van de pols. Deze peesontsteking is genoemd naar de ontdekker, de Zwitserse chirurg De Quervain.

Door irritatie zwelt het omhulsel van de pezen of wordt de pees dikker. Hierdoor kunnen de pezen niet meer zo makkelijk bewegen. De zwelling is aan de duimzijde van de pols en kan pijn geven. Deze pijn is vaak erger bij het maken van een vuist, het vastpakken van voorwerpen of het draaien van de pols.

Oorzaak

De meest voorkomende oorzaak van het syndroom van De Quervain is een ontsteking en zwelling van het omhulsel van de pezen (peesschedeontsteking = tenosynovitis). Quervain kan nauw samenhangen met herhalende bewegingen van de duim, gekoppeld aan ongewone polsposities.

• Pijn aan de duimzijde van de pols is het meest voorkomende symptoom.

• De pijn kan geleidelijk of acuut ontstaan en wordt gevoeld ter plaatse van de pols.

• Soms straalt de pijn uit naar de onderarm.

• De pijn wordt meestal erger bij herhaald gebruik van de hand en duim, met name wanneer voorwerpen met kracht worden vastgepakt of wanneer de pols wordt verdraaid.

• Vaak is er een zwelling zichtbaar aan de duimzijde van de pols en kan het gebeuren dat de duim in zijn beweging blijft steken of 'knakt'.

• Door de pijn en de zwelling kan het moeilijk zijn om de duim en pols te bewegen.

• Het zwellen van de pezen aan de duimbasis maakt bewegingen van pols en duim pijnlijk.

Vaak wordt de diagnose gesteld met de proef van Finkelstein.
Bij deze proef maakt de patiënt een vuist door de vingers over de duim te sluiten. Vervolgens wordt de pols gebogen naar de pinkzijde toe. Bij patiënten met het syndroom van De Quervain is deze beweging zeer pijnlijk.

Behandeling

Het doel van de behandeling is de pijn te verminderen die het gevolg is van de zwelling.
In sommige gevallen zal de arts de patiënt aanraden om de duim en pols rust te geven, bijvoorbeeld door gedurende drie tot zes waken een spalkje te dragen. Het slikken van ontstekingsremmende medicijnen of het inspuiten van ontstekingsremmende medicijnen in de pols kan de zwelling en de pijn verminderen. In sommige gevallen is het vermijden van pijnlijke bewegingen al voldoende behandeling om de klachten te verhelpen.

Operatie

Wanneer de klachten ernstig zijn of niet verbeteren, kan een operatie nodig zijn. Deze operatie wordt meestal poliklinisch verricht. Tijdens de operatie wordt het omhulsel van de gezwollen pezen opengesneden.

Na de operatie

De pols krijgt enige dagen rust in een verband. Ongeveer een week na de operatie start u met de handtherapie. Met gerichte oefeningen probeert u geleidelijk aan de beweging van uw duim en pols te herstellen. Hiermee gaat u door totdat u uw hand weer optimaal kunt gebruiken bij uw dagelijkse activiteiten. Tijdens de therapie krijgt u ook praktische adviezen voor uw thuis-/werksituatie. Als de pijn weg is en de kracht in uw hand weer is hersteld, kunt u uw hand weer gewoon gebruiken. De plastisch chirurg kan u adviseren over de beste behandeling.