Huidafwijkingen verwijderen

De meest voorkomende huidafwijkingen zijn moedervlekken, fibromen, lipomen en huidcysten. Afwijkingen aan de huid kunnen worden verwijderd als ze hinderlijk zijn of cosmetisch storend. Bij twijfel of de afwijking goed- of kwaadaardig is wordt de huidafwijking na het verwijderen onderzocht om hier zekerheid over te krijgen.

Moedervlekken
Moedervlekken, ook wel naevus genoemd, zijn vaak goedaardige opeenhopingen van pigmentcellen in de huid. Een moedervlek kan ‘onrustig’ zijn: jeuken, bloeden of veranderen van kleur. In dat geval moet de moedervlek worden verwijderd omdat het een voorloper kan zijn van een kwaadaardige moedervlek (melanoom). Een moedervlek kan ook uit cosmetische overwegingen worden verwijderd.

Fibromen
Fibromen zijn veel voorkomende goedaardige, huidkleurige uitstulpinkjes. Ze worden ook wel steelwratjes genoemd. Er is geen medische noodzaak om ze te verwijderen. Steelwratjes kunnen soms hinderlijk zijn. Vaak worden ze uit cosmetisch oogpunt verwijderd.

Lipomen
Lipomen zijn goedaardige gezwellen van vetweefselcellen in de vetlaag onder de huid. Het zijn ovaalvormige bultjes die soms pijnlijk kunnen zijn. Ze zijn meestal goedaardig en komen vaak voor op onderarmen, hals en romp. Een lipoom wordt verwijderd als het hinderlijk, pijnlijk of cosmetisch storend is.

Atheroomcysten
Atheroomcysten zijn  onderhuidse zwellingen van talg (verstopte talgkliertjes). Door opeenhoping van talg kunnen de cysten groeien. Ook kan er een ontsteking in een cyste ontstaan. Atheroomcysten komen vooral voor in het gezicht en op het hoofd maar ook op andere delen van het lichaam. Atheroomcysten worden verwijderd als ze hinderlijk, pijnlijk of cosmetisch storend zijn.

De ingreep
Het verwijderen van huidafwijkingen gebeurt onder plaatselijke verdoving op de operatiekamer. Uw arts heeft u met besproken hoe de ingreep gaat verlopen. De arts markeert de plaatsen op het lichaam waar de afwijkingen verwijdert moeten worden. Vervolgens krijgt u rond de afwijking een of meerdere verdovingsprikken in de huid. Daarna snijdt de arts de huidafwijking weg. Na de ingreep wordt de wond meestal gehecht.

Duur van de ingreep
De ingreep duurt ongeveer 15 tot 20 minuten, afhankelijk van het aantal en de plek van de te verwijderen afwijkingen.

Risico's en complicaties
Bij elke operatie kunnen complicaties optreden zoals een wondinfectie, nabloeding en problemen met de wondgenezing. Deze complicaties komen gelukkig zelden voor en zijn vrijwel altijd goed te behandelen. Complicaties kunnen de genezing van het litteken beïnvloeden.