Ziekte van Dupuytren

INLEIDING

Dupuytren is een abnormale verdikking van het bindweefsel direct onder de huid in de handpalm. Vaak begint Dupuytren met stevige knobbels in de handpalm. Soms ontstaan stevige strengen onder de huid, deze lopen van de handpalm tot in de vingers.

Geleidelijk kunnen deze strengen ervoor zorgen dat uw vingers in uw handpalm buigen en krom blijven staan, een zogenaamde contractuur. Hoewel uw huid betrokken kan raken in het proces, raken dieper gelegen structuren zoals de pezen niet direct betrokken. Soms zorgt Dupuytren voor verdikkingen op de knokkels of voor knobbels en strengen aan de voetzool (fibromatosis plantaris).

OORZAAK

De oorzaak van de ziekte van Dupuytren is onbekend. De aandoening komt het meest voor bij mannen boven de 40 en bij mensen van Noord-Europese afkomst. Het is niet bewezen dat handletsels of specifieke beroepsmatige handelingen de kans op het ontwikkelen van Dupuytren vergroten.

SYMPTOMEN

Symptomen van Dupuytren bevatten meestal een kleine knobbel of een reeks van knobbels en intrekkingen in de handpalm. De knobbels zijn over het algemeen stevig en vastzittend aan de huid. Geleidelijk kan er een streng ontstaan die zorgt dat de een of meerdere vingers in de handpalm buigen, waarbij de pink en de ringvinger het vaakst zijn betrokken. Deze strengen kunnen worden aangezien voor pezen, maar ze liggen tussen de huid en de pezen in. In veel gevallen zijn beide handen aangedaan, maar de ernst kan verschillen. De eerste knobbels kunnen een ongemakkelijk gevoel geven dat meestal verdwijnt, maar de ziekte van Dupuytren geeft normaal gesproken geen pijnklachten. Soms wordt de aandoening opgemerkt doordat het moeilijk wordt om de hand plat op bijvoorbeeld een tafel te leggen. Als de vingers in de handpalm worden gebogen kunnen handelingen zoals wassen, handschoenen aantrekken, handen schudden en het steken van handen in zakken lastiger worden. Het beloop van Dupuytren is onvoorspelbaar. Sommige patiënten hebben alleen last van kleine knobbels of strengen, terwijl andere patiënten ernstig gebogen vingers ontwikkelen. Een ernstiger beeld wordt vaker gezien als de aandoening al op jonge leeftijd ontstaat.

BEHANDELING

Bij een lichte vorm van Dupuytren waarbij de knobbels en strengen geen verdere belemmeringen vormen volstaat de behandeling met observatie. Bij ernstigere vormen waarbij er een contractuur ontstaat, kan een operatie mogelijk de functie van de hand verbeteren.

Er zijn meerdere operatie technieken waarmee de positie en de functie van de hand kan worden verbeterd. Ondanks een operatie kan de aandoening terugkeren. Uw handchirurg adviseert u wat in uw geval de beste behandeling is.